Consumentenscores en reputatie management.

consumentenscores

Bedrijven zijn vrij om hun eigen consumentenscores voor zichzelf te houden. Als we een klantenkaart moeten invullen worden deze data dikwijls doorgegeven aan derden. Met deze gegevens in handen kunnen ze ons beïnvloeden op het moment dat we belangrijke beslissingen moeten nemen. Welke hypothecaire lening aangaan?  Welke verzekeringen kiezen? Bij gezondheids problemen en zelfs bij het aangaan van relaties, altijd hebben deze partijen een voetje tussen de deur. Stofzuigers worden niet meer aan de voordeur verkocht maar al veel eerder in ons hoofd.

Belangrijke zakelijke partijen hebben een ongelooflijk inzicht in allerlei details van ons dagelijks leven terwijl we zelf weinig of niets weten over de manier waarop ze deze kennis gebruiken.

Gegevensmakelaars vergaren dossiers met duizenden details over de individuele consument. Leeftijd, religie, etniciteit, beroep, hypotheek grootte, sociale netwerken, geschat inkomen en gezondheidsproblemen, het staat er allemaal in. Analytische machines kunnen patronen vergelijken tussen al deze variabelen en zo voorspellingsmodellen opstellen. Algoritmes worden gebruikt om de consument scores toe te kennen. Vanaf het moment dat de gegevens openbaar beschikbaar zijn, kunnen vervolgens producten, diensten of vergoedingen op maat aangeboden worden. Dit alles op basis van voorspellingen van consumentengedrag .

De consument is uitermate kwetsbaar voor deze handelswijze. Bovendien krijgt persoon A een totaal andere digitale wereld aangeboden dan persoon B. Hij krijgt met andere woorden geen gelijke kans meer in zijn keuze. Dit geldt niet enkel voor het kopen van bepaalde producten maar ook voor reizen, het bekijken van films, het lezen van kranten en tijdschriften en het krijgen van informatie in het algemeen. Is het een stap te ver om nu al te kunnen stellen dat (juiste) informatie elitair wordt? Hoe dan ook een gevaarlijke tendens.

Welke maatregelen kan je zelf nemen om je te beschermen? Hoe kan je, je digitale voetafdruk optimaliseren en organiseren in een wereld waarin reputatie een kostbaar bezit is?

De consument staat  niet helemaal machteloos tegenover deze machtige commerciële scoresystemen. Ze zijn prima in staat om hun resultaten zelf te beïnvloeden. Er zijn online opleidingen die mensen specifieke en praktische vaardigheden aanleren die hen in staat stellen om bijvoorbeeld beter te concurreren met anderen. Maar er is meer.

Gebruikers en consumenten kunnen hun digitale reputatie “hacken” door het benadrukken van de juiste zoekwoorden of bijvoorbeeld door het plaatsen van positieve online beoordelingen over bepaalde restaurants of hotels. Op die manier zullen algoritmes hen in de toekomst markeren voor een VIP behandeling. Door de juiste woorden te benadrukken en de juiste beoordelingen te plaatsen zullen werkgeversalgoritmen je cv op dezelfde manier uit een stapel van duizenden halen. Banken en kredietverstrekkers zullen u automatisch goedkeuren voor betere prijzen en aanbiedingen. Aantrekkelijke data op apps en sites als Facebook, Twitter, Pinterest zullen ervoor zorgen dat jòu profiel te zien is vòòr dat van een ander.

Hoe ga jij om met reputatiemanagement? Bent u zich bewust van deze mogelijkheden? Laat het ons weten.

Reacties

Reactie toevoegen

Online Reputatiemanagement door de specialisten van Rutt & Partners. Wij helpen U aan een optimaal profiel naar de buitenwereld toe. Met nadruk op de juiste professionele en persoonlijke uitstraling.

CONTACTEER ONS

Get in touch

  • Rutt & Partners
    P/A eTech bvba
    Kardinaal Mercierlei 22
    2600
    Berchem
    België
  • +32 485 062 677
  • kat@rutt.be
Signup to our newsletter: