Het gevaar van consumentenprofielen

consumentenprofielen

Beeld je in, Peter De Roeck, leeftijd 42 jaar. Zijn digitaal gezondheidsdossier bevat volgende gegevens: hoge cholesterol, depressie, roker, neiging tot alcoholisme. Zijn hypothecaire aansprakelijkheid bedraagt € 490.320. Hij is heteroseksueel, niet atletisch, niet-religieus en zijn levensduur wordt geschat op 81 jaar.

Dit profiel is beschikbaar voor inzage door werkgevers, vrienden en zelfs vreemden. Het is een fictieve prognose van de data-deterministische cultuur waarin computeralgoritmes voortdurend profielen van consumenten analyseren.

Stel u bij deze data een soort numerieke ranking voor waarbij elke gebruiker en dus elke consument, (u dus ook) een bepaalde waarde krijgt toebedeeld. Deze waarde zal je bevoordelen of belemmeren in alles wat je doet. Het kopen van een huis, het krijgen van een hospitalisatieverzekering, het vinden van een partner… alles zal afhangen van jouw persoonlijke ranking.

Nu al doen technologie-experts onderzoeken naar vergelijkbare consument-ranking technieken die op grote schaal gebruikt worden. Een rapport genaamd "The Scoring of Amerika " uitgegeven door het World Privacy Forum laat zien hoe bedrijven, gespecialiseerd in analytische gegevens, hun diensten offreren.

Ze bieden de zogeheten churn scores die tot doel hebben te voorspellen welke klanten bijvoorbeeld geneigd zijn om hun mobiele telefoonmaatschappij, TV-of internet provider in de steek te laten voor een ander bedrijf. Maar er is meer.

Zo zijn er ook werkzekerheid-scores waarbij een werkloosheidsfactor in rekening brengt of de persoon in kwestie zijn of haar lening zal kunnen terugbetalen. Charitatieve-donor-scores, die stichtingen gebruiken om huishoudens te identificeren die waarschijnlijk bereid zijn om grote donaties over te maken. Maar ook broosheid-scores die worden gebruikt om het risico van medische complicaties en overlijdens te voorspellen bij oudere patiënten die een operatie moeten ondergaan.

Net zoals Peter De Roeck in het voorbeeld, zijn in het echte leven de meeste mensen zich niet bewust van de soort en de frequentie van rankings waaraan zij onderworpen worden. In principe moeten rapportage agentschappen de consument voorzien van kopieën van hun verslagen. Dit gebeurt echter enkel op aanvraag en zoals we hierboven al vermeldden zijn slechts weinigen zich bewust van wat er met hun gegevens gebeurt. Een eerste stap in de goede richting is het bewustwordingsproces. Later gaan we kijken hoe u deze gegevens evengoed vòòr u kan laten werken.

Reactie toevoegen

Online Reputatiemanagement door de specialisten van Rutt & Partners. Wij helpen U aan een optimaal profiel naar de buitenwereld toe. Met nadruk op de juiste professionele en persoonlijke uitstraling.

CONTACTEER ONS

Get in touch

  • Rutt & Partners
    P/A eTech bvba
    Kardinaal Mercierlei 22
    2600
    Berchem
    België
  • +32 485 062 677
  • kat@rutt.be
Signup to our newsletter: